ostatnia wersja słynnej "jedenastki"
PZL P.11 g Kobuz
model kartonowy do wydruku w skali 1:33
Producent: CardPlane
Cena: 12.00 zł brutto
- Pobranie pliku 0.00 zł brutto
UWAGA: do 07.12.2022 na dostępnych arkuszach brakowało części 61a (koła) oraz części 61 były błędnie oznaczone jako 62. Od 07.12.2022 arkusze są poprawne. Ci, którzy kupili model wcześniej, mogą pobrać dodatkowy plik z brakującymi kołami. Link do tego pliku znajduje się pod niniejszym opisem.
Przed zakupem modelu kartonowego do wydruku (ebooka), proszę przeczytać instrukcję jak kupić i pobrać taki model. Instrukcja jest dostępna jako plik do pobrania pod niniejszym opisem produktu.
Model kartonowy w postaci ebooka do wydruku. Ebook, opublikowany w trzech plikach pdf, łącznie zawiera 16 stron formatu A4. Wśród jego stron są arkusze z częściami modelu. Te arkusze (6 stron formatu A4) należy wydrukować na kolorowej drukarce. Dwa arkusze drukujemy na zwykłym papierze do prac biurowych (o gramaturze 80g), a cztery arkusze drukujemy na kartonie do drukarek o gramaturze 170g do 200g. Informacje o rodzaju papieru są umieszczone na każdym z arkuszy modelu oraz w instrukcji budowy.
Jest to model kartonowy do wydruku polskiego prototypu samolotu myśliwskiego PZL P.11g Kobuz. W kwietniu 1939 r. zdecydowano się na budowę prototypu wg tzw. koncepcji P.11x. Chodziło o zabudowę na PZL P.11 silnika Merkury VIII. Silniki te zostały zakupione do PZL P.50 Jastrząb, których produkcji nie uruchomiono z uwagi na zbyt niskie osiągi tego samolotu. Prototyp nowej "jedenastki" oznaczono P.11g i nadano mu nazwę Kobuz. Do budowy prototypu wykorzystano kadłub od seryjnego P.11c i skrzydła od tureckiej wersji P.24. Dodatkowo dodano osłonę kabiny podobną jak w P.24 i prawdopodobnie owiewki kół. Produkcja seryjna miał być uruchomiona w Podlaskiej Wytworni Samolotów (PWS). Prototyp Kobuza został oblatany w połowie sierpnia 1939 r. Przygotowywana produkcja seryjna nie doszła do skutku z powodu wybuchu wojny. Prototyp Kobuza 1 września 1939 roku został ewakuowany do Popowa Kościelnego, a ostatecznie do Wielicka k. Kowla. Ponieważ na lotnisku w Wielicku było zgromadzonych bardzo dużo ewakuowanych samolotów, zorganizowano tam obronę lotniczą. W skład tej obrony wchodziły samoloty PZL P.7a, do których dołączono Kobuza uzbrojonego w cztery karabiny maszynowe w skrzydłach. Samolot przydzielono por. pil. Henrykowi Szczęsnemu, który 14 i 15 września zestrzelił na nim dwa niemieckie bombowce He 111. Losy prototypu Kobuza po kampanii wrześniowej nie są znane.
Model jest średnio trudny, ale przy odrobinie wysiłku mogą wykonać go także modelarze początkujący.
Autor modelu - Lech Kołodziejski.
Wydawnictwo - CardPlane
- instrukcja zakupu ebooków (247.3 KB)
- brakujące części (77.8 KB)
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.